Бог
відкрив нам про Себе, що він – безтілесний і невидимий Дух (Див.: Ін 4, 24). Це
означає, що Бог не має ні тіла, ні кісток (як ми маємо), і нічого не має в Собі
такого, з чого складає наш видимий світ, а тому ми Його бачити не можемо.
Щоб пояснити, наведемо приклад з нашого земного світу. Ми не
бачимо повітря, але бачимо його дії та прояви: рух повітря (вітер) має велику
силу, здатну рухати великі кораблі і складні машини; ми відчуваємо і знаємо, що
повітрям ми дихаємо і без нього не можемо жити. Так і Бога ми не бачимо, але
дії Його й ознаки, мудрість і силу Його ми бачимо скрізь у світі і відчуваємо в
самих собі.
Але невидимий Бог, з любові до нас, інколи являється деяким
праведним людям у видимий спосіб – у подобі чи немовби і відображеннях Своїх,
тобто в такому вигляді, в якому вони Його могли бачити, інакше вони загинули б
від Його величі та слави.
Бог сказав Мойсеєві: «Людина
не може побачити Мене і залишитися живою» (Вих. 33, 20). Якщо сонце
засліплює своїм блиском і ми не можемо дивитися на це Боже творіння, щоб не
осліпнути, то тим більше – на Бога, що створив його. Адже Бог є світло, і нема в Ньому ніякої темряви (Див.: Ін 1, 5), і живе
Він у світлі неприступному (Див.: Тим. 6, 16).
Бог вічний (Див.:
Пс. 89, 3; Вих. 40, 28).
Все, що ми бачимо у світі, колись почалося, народилося,
колися і закінчиться, помре, зруйнується. У цьому світі усе недовговічне – усе
має свій початок і свій кінець.
Колись не було ні неба, ні землі, ні часу, а був тільки один
Бог, тому що Він початку не має. А не маючи початку, Він і кінця не має. Бог
завжди був і завжди буде. Бог – поза
часом.
Бог завжди є.
Тому Він називається вічним.
Бог не змінюється
(Див.: Як. 1, 17; Мал. 3, 6).
Нічого у світі немає постійного і незмінного, усе невпинно
змінюється – росте, старіє, знищується; одне змінюється іншим.
Тільки один Бог постійний, у Ньому немає ніякої переміни, Він
не росте, не старіє, ні в чому і ніколи не змінюється. Яким Він був завжди,
таким є тепер і таким залишиться навіки.
Бог завжди однаковий. Тому Він називається незмінюваним.
Бог всемогутній
(Див.: Бут. 17; Лк 1, 37).
Людині, якщо вона захоче щось зробити, потрібен якийсь
матеріал, без якого вона неспроможна зробити нічого. За допомогою фарб на
полотні людина може написати прекрасну картину; з металу може зробити складну і
корисну машину, та ніяким чином не може створити, приміром, Землю, на якій ми
живемо, Сонце, яке світить і гріє, і багато іншого.
Тільки для одного Бога нема нічого неможливого, нема нічого
такого, чого Він не міг би зробити. Він захотів створити світ і створив його, з
нічого, одним Своїм словом.
Бог може зробити все, що забажає.
Тому Він називається всемогутнім.
Бог всюдисущий
(Див.: Пс. 138, 7-12).
Бог завжди, в будь-який час знаходиться скрізь. Нема такого
місця у світі, де Його не було б. ніхто і ніде не може сховатися від Нього.
Бог – усюди.
Тому Він називається всюдисущим (Див.: 1 Ін 3, 20; Євр. 4,
13) (Який скрізь перебуває).
Бог всезнаючий
(Див.: 1 Ін 3, 20; Євр. 4, 13).
Людина може багато чого навчитися, багато про що дізнатися,
та всього знати людина не може. Окрім того, людина не може знати майбутнє, не
може все чути і все бачити.
Тільки один Бог знає все, що було, що є і що буде. Для Бога
немає різниці між днем і ніччю: Він у будь-який усе бачить і все чує. Знає кожного
з нас, і не тільки те, що ми робимо і кажемо, але й те, що ми думаємо і чого
жадаємо.
Бог завжди все чує, все бачить і все знає.
Тому Він називається всезнаючим (всевідаючим).
Бог всеблагий
(Див.: Мф 19, 17).
Люди не завжди бувають добрими. Часто буває, що людина когось
не любить.
Тільки Бог любить нас усіх, і любить так, як ніхто з людей.
Він дає все, що нам потрібно для життя. Все, що ми бачимо на небі і на землі,
Господь створив для блага та користі людей.
Ось як про це сказав один богослов: «Хто дарував нам життя?
Господь! Від Нього ми отримали розумну душу, здатну міркувати і пізнавати, від
Нього ж ми отримали серце, здатне любити… Нас оточує повітря, яким дихаємо і
без якого не можемо жити. Ми скрізь маємо воду, яка необхідна нам, як і повітря.
Ми мешкаємо на землі, яка дає нам усіляку їжу, необхідну для підтримки і
збереження нашого життя. Нас освітлює світло, без якого ми нічого не могли б
здобути собі. Ми маємо вогонь, яким можемо зігріти і зігріваємо себе під час
негоди і з допомогою якого готуємо собі їжу. І все це є дар Бога. Ми маємо
батьків, матір, братів, сестер, друзів; як багато вони приносять нам радощів,
допомоги і втіхи! Та нікого з них ми не мали б, якби Господу не вгодно дарувати
нам їх».
Бог завжди готовий дати нам усяке добро, усяке благо і
турбується про нас більше, ніж найдобріший батько про своїх дітей.
Тому Бог називається всеблагим чи все милостивим (дуже
добрим).
І ми називаємо Бога нашим Отцем Небесним.
Бог все праведний
(Див.: Пс. 7, 12; 10, 7).
Люди часто кажуть неправду і бувають несправедливими. Бог же
найвищою мірою справедливий. Він завжди береже правду і справедливо судить
людей. Він не карає без причини праведника і не залишає людину без покари за
кожен поганий вчинок, якщо лише людина сама не виправить своє життя каяттям та
добрими вчинками. Тому Бог називається все праведним і все правосудним.
Бог усе задоволений (Див.: Діян. 17, 25).
Тільки один Бог усе має і Сам для Себе нічого не потребує,
навпаки, Сам дає всім і все.
Тому Він називається усе задоволеним.
Бог всеблаженний
(Див.: Тим. 6, 15).
Бог не тільки усе задоволений, але завжди має в Самому Собі
найвищу радість – повне блаженство чи, як ми кажемо, найвище щастя.
Тому бог називається всеблаженим.
І ми ніколи і ніде не можемо знайти собі істинної радості в
житті (щастя), а тільки в Богові.
Бога ми називаємо Творцем,
тому що Він створив усе видиме і невидиме.
Бога ми також називаємо Вседержителем,
Владикою і Царем, тому що він Своєю всемогутньою волею все, що створив,
тримає у Своїй силі і владі, над усім владарює, царює і керує.
Промислителем ми називаємо
Бога тому, що Він про все піклується, про все турбується.
|