Після
створення неба – невидимого,ангельського світу, Бог створив з нічого, одним
Своїм словом, землю, тобто речовину (матерію), з якої поступово створив
увесь наш видимий (матеріальний) світ: видиме небо, землю і все, що на них.
Бог міг
би створити увесь світ в одну мить, та оскільки Він із самого початку хотів,
щоб цей світ жив і розвивався поступово, то і створив його не відразу, а
протягом певних періодів часу, які в Біблії названі "днями".
Але ці
"дні" творіння не були нашими звичайними днями, коли доба містить у
собі 24 години. Адже наш день залежить від руху Землі навколо Сонця, а в перші
три дні творіння не було ще і самого Сонця, отже, не могло бути і теперішніх
днів. Перші п`ять книг Біблії (так зване п`ятикнижжя Мойсеєве) написані пророком
Мойсеєм давньоєврейською мовою, а цією мовою і день, і період часу називались
одним словом "іом". Але знати достеменно, які це були
"дні", ми не можемо, тим більше, що нам відомо, що "У Господа
один день, як тисяча років, і тисяча років, як один день" (2 Пет. 3,
8; Див. також Пс. 89, 5).
Святі
отці Церкви вважають сьомий "день" світу таким, що триває і дотепер,
а потім, після воскресіння мертвих, настане вічний восьмий день, тобто
вічне майбутнє життя. Як і пише про те, приміром, св. Іоан Дамаскин (VIII
ст.): "Вважається сім віків цього світу, від сотворення неба і землі до
загального кінця і воскресіння людей. Бо хоч є одиничний кінець – смерть
кожного, але є й загальний завершений кінець, коли настане загальне воскресіння
людей. А восьмий вік – майбутній".
Св.
Василій Великий ще у IV ст. писав у своїй книзі "Бесіди про
Шестидення": "Отож чи назвеш його днем, чи віком, висловлюватимеш
одне і те саме поняття".
Отже,
спочатку створена Богом земля (матерія) не містила в собі нічого визначеного,
не мала ніякої форми (як туман чи вода) й була огорнена темрявою, і Дух Божий
носився над нею, даючи їй життєдайну силу.
"На
початку створив Бог небо та землю" (Бут. 1,1).
"На
початку" – по-єврейськи "берешит", означає "спочатку",
або "на початку часу", бо до цього була вічність.
"Створив"
– тут вжите єврейське слово "барa", яке означає "зробив із
нічого"; на відміну від іншого єврейського слова "ассa", яке
означає "споруджувати, створювати, утворювати, робити з наявного матеріалу".
Слово "барa" (створив із нічого) вживається всього три рази при описі
творення світу:
1. На
початку – перший творчий акт.
2. При
створенні "душі живої" – перших тварин.
3. При
створенні людини.
Про
небо, у духовному розумінні цього слова, далі нічого не говориться, бо воно
було закінчене, остаточно упорядковане. Як уже сказано, це був світ духовний,
ангельський. Далі в Біблії буде розповідатися про твердь небесну, яка названа
Богом "небом", так само, як і вище духовне небо.
"Земля
ж була безвидна і порожня, і темрява над безоднею, і Дух Божий носився над
водою"
(Бут. 1, 2).
Під
"землею" тут розуміють первісну ще невпорядковану речовину – матерію,
з якої Господь Бог за шість днів упорядкував чи утворив потім видимий світ –
Всесвіт. Ця неупорядкована речовина – матерія чи хаос – називається безоднею,
як неозорий і нічим не обмежений простір, і водою, як водоподібна чи
пароподібна речовина.
Темрява була над
безоднею, тобто вся ця хаотична маса була занурена у морок через цілковиту
відсутність світла.
І Дух
Божий
носився над водою: тут вже початок творчої дії Божої. Сам вираз
"носився" (єврейське слово, ужите тут, має таке значення: обіймав
собою усю речовину, немов птах розпростертими крилами обіймає і зігріває
пташенят своїх) означає дію Духа Божого на первісну речовину – матерію; це слід
розуміти як надання їй життєвої сили, необхідної для її утворення та розвитку.
У творенні світу однаковою мірою брали участь усі три Лиця Пресвятої Тройці:
Отець, Син і Святий Дух як Триєдиний Бог, Єдиносущний і Нероздільний. Слово
"Бог" у цьому місці в оригіналі поставлено у множині –
"Елогім", тобто Боги (однина Елоах чи Ел – Бог); а слово
"сотворив" – "бара" поставлено в однині. Таким чином,
первісний текст Біблії з перших своїх рядків вказує на єдиносутність Лиць Св.
Тройці, кажучи: "На початку сотворив Боги (Три Лиця Св. Тройці) небо і
землю".
Про це
так само ясно сказано й у Псалмах: "Словом Господнім сотворені небеса, і
Духом уст Його – вся сила їх" (Пс. 32, 6). Тут під "Словом"
розуміють Бог Син, під "Господом" – Бог Отець і під
"Духом уст Його" – Бог Дух Святий. Син Божий, Ісус Христос, в
Євангелії прямо іменується "Словом": "Споконвіку було Слово,
і Слово було Бог... Все через нього сталося, і без Нього ніщо не сталося, що
сталося" (Ін. 1, 1–3).
Це
особливо важливо знати, тому що було б неможливе і сотворення самого світу,
якби спочатку не було добровільного бажання Сина Божого принести хресну жертву
для спасіння світу: "Ним (Сином Божим) і для Нього створено
все... і Він є раніше усього, і все Ним стоїть. І Він є глава тіла Церкви; Він
– початок, первісток із мертвих, щоб мати Йому у всьому першість, бо
благоугодно було Отцю, щоб у Ньому була вся повнота і щоб через Нього примирити
з Собою все, умиротворивши через Нього, Кров`ю хреста Його, і земне і
небесне" (Колос. 1, 16–20).
І сказав Бог: "Нехай буде світло!"
І сталося світло. І назвав Бог світло днем, а темряву ніччю. І був вечір, і був
ранок. Це і був перший "день" світу.
|