Ми називаємося християнами, тому що віруємо в Бога так, як
вчив нас Сам Син Божий, Господь наш Ісус Христос. Ісус Христос не тільки навчив
нас правильно вірувати в Бога, але й спас від влади гріха та вічної смерті.
Син Божий, Ісус Христос, з любові до нас, грішних, зійшов з
небес і, як звичайна людина, постраждав замість нас за наші гріхи, був розіп’ятий,
помер на хресті і на третій день воскрес.
Так безгрішний Син Божий хрестом
Своїм (тобто стражданнями і смертю на хресті за гріхи всіх людей, усього
світу) подолав не тільки гріх, але й саму смерть – воскрес із мертвих, і зробив хрест знаряддям Своєї перемоги над
гріхом і смертю.
Як переможець смерті – воскреслий на третій день – Він спас і
нас від вічної смерті. Він воскресить усіх нас, померлих, коли настане останній
день світу, воскресить для радісного, вічного життя з Богом.
Хрест є знаряддя чи знамено перемоги Христової над гріхом і смертю.
Один учитель, щоб краще пояснити учням, як Ісус Христос міг
хрестом Своїм подолати зло у світі, навів таки приклад:
Довгий час швейцарці боролися проти своїх ворогів –
австрійців. Нарешті обидва ворожі війська зустрілися в одній долині, щоб там
дати рішучий бій. Австрійські воїни, вдягнені в залізна панцирі, виставивши
вперед списи, утворили щільні лави, і швейцарці, розмахуючи своїми палицями,
безуспішно намагалися прорвати лави неприятеля. Декілька разів швейцарці
кидалися вперед на ворога з надзвичайною відвагою, та щоразу відкочувалися
назад. Вони були неспроможні прорвати частокіл списів.
Тоді один із швейцарських воїнів Арнольд Вінкельрід,
жертвуючи собою, вибіг уперед, схопив обома руками кілька виставлених навпроти
списів і дав їм устромитися собі в груди. Завдяки цьому шлях швейцарцям було
відкрито, вони увірвалися в лави австрійців і здобули вирішальну й остаточну
перемогу над ворогами.
Так герой Вінкельрід, пожертвувавши своїм життям, помер, але
дав можливість своєму народові перемогти ворога.
Подібно до цього і Господь наш Ісус Христос страшні й
нездоланні списи гріха й смерті прийняв Своїми грудьми, помер на хресті, але воскрес, як переможець гріха і смерті, і цим відкрив нам шлях до
вічної перемоги над злом і смертю, тобто відкрив шляхи до вічного життя.
Тепер усе залежить від нас самих: якщо ми хочемо позбутися
влади зла, - гріха і вічної смерті, - то ми повинні йти за Христом, тобто вірувати
у Христа, любити Його і виконувати
Його святу волю, в усьому слухатися Його (жити з Христом).
Ось чому, щоб засвідчити нашу віру в Христа, Спасителя
нашого, ми носимо на тілі хрест, а під час молитви зображуємо на собі правою
рукою знак хреста, тобто осіняємо себе хресним
знаменням (хрестимося.)
Для хресного знамення ми складаємо пальці правої руки так:
три пальці (великий, вказівний і середній) складємо разом пучками рівно, а два
інші (безіменний і мізинець) пригинаємо до долоні.
Складені три перші пальці разом засвідчують нашу віру в Бога
Отця, Бога Сина і Бога Духа Святого, як у Єдиносущну і нероздільну Тройцю, а
два пальці, пригнуті до долоні, означають, що Син Божий, після зішестя Свого на
землю, будучи Богом, став людиною, тобто означають Його дві природи – Божу і
Людську.
Осіняючи себе хресним знаменням, ми кладемо складені пальці
на лоб – для освячення нашого
розуму, на черево (живіт) – для
освячення наших внутрішніх почуттів, потім на праве і на ліве плечі – для освячення наших сил
тілесних
Хресне знамення дає нам велику силу відганяти та перемагати
зло і творити добро, але ми повинні пам’ятати, що хрест слід покладати правильно і неквапливо, інакше буде не зображення хреста, а звичайні помахи
рукою, від чого біси тільки радіють. Недбало чинячи хресне знамення, ми
показуємо свою непошану до Бога – грішимо, гріх цей називається блюзнірством.
Осіняти себе хресним знамення, чи хреститися, слід на початку
молитви, а також при наближенні до усього святого: входячи в храм,
прикладаючись до хреста, до ікони тощо. Хреститися слід і в усіх важливих
випадках нашого життя: в скруті, в горі, в радості тощо.
Коли ми хрестимося не під час молитви, то подумки, про себе,
кажемо: «В ім‘я Отця, і Сина, і
Святого Духа, амінь», засвідчуючи цим нашу віру у Пресвяту
Тройцю і наше бажання жити і трудитися на славу Божу.
Слово «амінь» означає: істинно, правда, хай буде так.
|