Євреї,
вийшовши з Єгипту, вирушили до Червоного моря. Єгиптяни ж, поховавши померлих
первістків, стали жалкувати, що відпустили євреїв. Фараон, зібравши військо з
колісницями і вершниками, кинувся наздоганяти євреїв. Наздогнав їх біля
морського берега. Побачивши позад себе грізні полчища фараона, євреї жахнулися.
Замість того, щоб просити у Бога допомоги, вони заремствували на Мойсея за те,
що той вивів їх з Єгипту. Підбадьорюючи їх, Мойсей у душі своїй молився Богу.
Господь почув його молитву. Стовп у вигляді хмари став позаду євреїв і сховав
їх від єгиптян. Господь сказав Мойсеєві: "Візьми жезл твій, простягни руку
твою над морем і розділи його". Мойсей простяг руку свою з жезлом над
морем, і підняв Господь дуже сильний східний вітер на всю ніч, і розступилися
води. І пішли євреї по сухому дну, вода ж стояла, наче стіни, праворуч і
ліворуч. Єгиптяни погналися за євреями дном морським і вже досягли середини
моря. В цей час євреї вийшли на другий берег. Мойсей знову, за велінням Божим,
простяг руку свою над морем. Вода морська злилася і вкрила колісниці і
вершників усього війська фараона й потопила єгиптян.
Тоді
ізраїльський народ з великою радістю заспівав подячну пісню Господу Богу,
своєму Помічнику і Покровителю.
Пророчиця
ж Маріам, Ааронова сестра, взяла в руки тимпан, а за нею вийшли жінки з
тимпанами, радісно вигукуючи. І заспівала Маріам перед ними: "Співайте
Господу, бо прославився Він, коня і вершника його ввергнув в море".
Перехід
євреїв через Червоне море, води якого відділили і визволили
євреїв від нечестя і рабства єгипетського, прообразує собою хрещення,
через яке ми звільняємося від влади диявола і рабства гріха.
Під час
подорожі євреїв з Єгипту в землю обітовану Господь сотворив багато й інших
чудес. Одного разу євреї прийшли в таке місце, де вода була гірка. Вони не
могли її пити і ремствували на Мойсея. Господь показав Мойсеєві дерево. Як
тільки він поклав його у воду, вода зробилася солодкою.
Це
дерево, що зняло гіркоту з води, було прообразом хресного Дерева Христового,
що знімає гіркоту життя – гріх.
Коли у
євреїв закінчився весь хліб, узятий з Єгипту, Господь послав їм хліб з неба –
манну. Вона була схожа на білі малесенькі крупинки, чи на дрібний град, і мала
смак хліба з медом. Назву манна цей хліб отримав тому, що коли євреї
побачили його уперше, то запитували одне одного: "мань-гу" (що це?),
Мойсей відповів: "Це хліб, який Господь дав вам для їжі". Євреї і
назвали цей хліб манною. Манна вкривала вранці землю навколо єврейського
табору протягом усієї їхньої подорожі, щодня, крім суботи.
А коли
євреї в пустелі прийшли на місце, назване Рефидим, де зовсім не було води, то
знову почали ремствувати на Мойсея. За велінням Божим Мойсей ударив жезлом по кам`яній
скелі, і з неї потекла вода.
Манна в
пустелі і вода, що потекла з кам`яної скелі, врятувавши ізраїльтян від
смерті, прообразували собою істинні для нас їжу і питво, тобто тіло і
кров Христову, які дає нам Господь у святому причасті і які спасають нас
від вічної смерті. У Рефидимі на євреїв напали жителі пустелі, амаликитяни.
Мойсей послав проти них Ісуса Навина з військом, а сам з братом своїм Аароном
та Ором піднявся на найближчу гору і почав молитися, піднявши обидві руки до
неба (зобразивши ними хрест).
І коли
Мойсей тримав свої руки вгору, то євреї перемагали ворогів, а коли від утоми
опускав, то перемагали амаликитяни. Тому Аарон з Ором поклали камінь, посадили
на нього Мойсея, а руки його підтримували розпростертими – один з одного, а
другий з іншого боку. І євреї перемогли амаликитян.
Мойсей,
молячись з піднятими руками, прообразував собою переможний хрест Христів, силою
якого тепер віруючі християни поборюють видимих і невидимих ворогів.
У
Рефидимі ж Мойсея відвідав його тесть Іофор та привів до нього дружину та його
синів.
(Див.:
Вих. 14–18).
|