Коли
перші люди вчинили гріх,їм стало соромно і страшно, як це буває з усіма, хто
чинить зле. Вони миттю помітили, що голі. Аби приховати свою наготу, зшили собі
одяг з листя смоковниці, у вигляді широких поясів. Замість того, щоб Адам і Єва
набули досконалості, рівної Божій, як вони цього хотіли, вийшло навпаки: розум
їхній потьмарився, їх стало гризти сумління, і вони позбавилися душевного
спокою. Усе це сталося тому, що вони пізнали добро і зло супроти волі Божої,
тобто через гріх.
Гріх
настільки змінив людей, що коли вони почули голос Бога в раю, то від страху та
сорому сховались між деревами, одразу забувши, що від усюдисущого і
всевідаючого Бога неможливо щось і десь сховати. Так будь-який гріх віддаляє
людей від Бога.
Але Бог,
з милосердя Свого, став закликати їх до каяття, тобто щоб люди зрозуміли
свій гріх, признались у нім перед Господом і попросили прощення.
Господь
запитав: "Адаме, де ти?"
Адам
відповів: "Голос Твій я почув у раю, і злякався, бо я голий, і
сховався".
Бог
знову запитав: "Хто сказав тобі, що ти голий? Чи не їв ти плодів з дерева,
з якого я заборонив тобі їсти?" Адам сказав: "Жінка, яку Ти мені дав,
вона дала мені плід від дерева, і я їв". Так Адам став перекладати провину
на Єву і навіть на самого Бога, що дав йому жінку.
І сказав
Господь Єві: "Що ти зробила?"
Та Єва
замість каяття відповіла: "Змій спокусив мене, і я їла".
Тоді
Господь сповістив про наслідки вчиненого ними гріха. Єві Бог сказав: "У
муках народжуватимеш дітей і повинна підкорюватися своєму чоловікові".
Адамові
сказав: "За твій гріх земля не буде плодючою, як раніше. Терня й осот
вона буде родити тобі. У поті чола твого ти їстимеш хліб (тобто
здобуватимеш їжу важкою працею), доки не повернешся у землю, з якої тебе
взято", тобто поки не помреш. "Бо прах ти і в прах
повернешся".
А
дияволові, який ховався у змієві, головному винуватцеві людського гріха,
сказав: "За те, що ти зробив це, проклятий ти!" І сказав, що
між ним і людьми буде боротьба, а саме: "Сім`я жінки зітре тобі голову,
а ти будеш жалити його у п`яту", тобто від жінки вийде Нащадок –
Спаситель світу, який народиться від Діви, переможе диявола і спасе людей,
та для цього Сам повинен постраждати.
Цей
завіт, або обітницю Божу, про пришестя Спасителя люди сприйняли з вірою та
радістю, бо це давало велику втіху. А щоб люди не забули цієї обітниці Божої,
Бог навчив людей приносити жертви. Для цього Він повелів заколювати
теля, ягня чи цапа і спалювати їх з молитвою про прощення гріхів і з вірою в
прийдешнього Спасителя. Така жертва мала приноситися перед зображенням чи
прообразом Спасителя, Який мав постраждати і пролити Свою кров за наші гріхи,
тобто Своєю пречистою кров`ю омити душі наші від гріха і зробити їх чистими,
святими, знову гідними раю.
Тут же,
в раю, і було принесено першу жертву за гріх людей. І зробив Бог Адамові і Єві
одежу зі шкур тварин та одягнув їх.
Але
оскільки люди стали грішними, то не могли вже більше жити в раю, і Господь
вигнав їх звідти. І поставив Господь при вході у рай херувима з вогненним
мечем, щоб охороняти шлях до дерева життя.
Первородний
гріх Адама і Єви з усіма його наслідками перейшов на всі покоління людей, які
народилися від них і після них, тобто на все людство, – на всіх нас. Ось чому
ми народжуємося грішними і підлягаємо всім наслідкам гріха: скорботам, хворобам
і смерті.
Отже,
наслідки гріхопадіння виявилися величезними і тяжкими. Люди позбавилися
райського блаженного життя. Світ, затьмарений гріхом, змінився: земля з того
часу стала з потугою давати врожай, на полях разом з добрими плодами стали
рости бур`яни; тварини стали боятися людей, стали дикими і хижими. З`явилися
хвороби, страждання і смерть. Але, найголовніше, люди через свою гріховність
втратили найближче і безпосереднє спілкування з Богом, Він уже не являвся їм
видимим чином, як у раю, тобто молитва людей стала недосконалою.
(Див.:
Бут. 3, 7–24).
|