Всемогутній
Бог,безсумнівно,міг би не допустити падіння перших людей, та Він не захотів
придушувати їхньої свободи, тому що не Йому ж було спотворювати в людях Свій
власний образ. Образ же і подоба Божа найперш засвідчується у свободі волі
людини.
Добре
пояснює це питання проф. Несмєлов: "З уваги на те, що багато хто досить
невиразно уявляє і навіть зовсім не розуміє неможливості механічного
спасіння Богом людей, ми вважаємо не зайвим більш детально пояснити цю
неможливість. Спасти перших людей шляхом збереження для них тих умов життя, в
яких вони знаходилися до свого падіння, було неможливим тому, що їхня загибель
полягала не в тім, що вони виявились смертними, а в тім, що вони виявились
злочинними. Отже, доки вони усвідомлювали свій злочин, для них,
безсумнівно, був неможливим рай саме в силу усвідомлення ними своєї
злочинності. А якби трапилося так, що вони забули б про свій злочин, то
цим вони лише підтвердили б свою гріховність, а отже, для них знову-таки був би
неможливим рай у силу їхньої моральної нездатності наблизитися до того стану,
яким засвідчувалось їхнє первісне життя в раю. Внаслідок цього повернути собі
втрачений рай перші люди не могли – не тому, що цього не хотів Бог, а тому,
що цього не допускав і не міг допустити їхній власний моральний стан. Але
діти Адама і Єви не були винними в їхньому злочині і не могли усвідомлювати
за собою злочин на тій основі, що їхні батьки були злочинці. Тому,
безперечно, що, спроможний створити людину і виростити немовля, Бог міг би
забрати Адамових дітей зі стану гріховності і поставити їх у нормальні
умови морального розвитку. Однак для цього, зрозуміло, необхідно:
а) згода
Бога на загибель перших людей;
б) згода
перших людей передати Богові свої права на дітей і назавжди відмовитися від
надії на спасіння;
в) згода
дітей залишити своїх батьків у стані загибелі.
Якщо ми
припустимо, що перші дві з цих умов можуть хоч якось вважатися можливими, то
здійснити третю необхідну умову усе-таки ніяким чином неможливо. Бо якби діти
Адама і Єви насправді вирішили, що нехай, мовляв, їхні батько і мати гинуть за
вчинений ними злочин, то цим вони, мабуть, показали б тільки, що вони зовсім не
гідні раю, а отже, вони, безсумнівно, втратили б його".
Можна
було б знищити людей, що згрішили, і створити нових, але хіба не стали б
грішити новостворені люди, маючи вільну волю? Але Бог не захотів допустити, щоб
створена ним людина справді була створена даремно; була надія, що хоча б
віддалений нащадок її у віддаленому майбутньому переможе зло, якому вона
дозволила торжествувати над собою.
Бо
Всевідець Бог нічого не робить даремно. Господь Бог Своєю превічною думкою
оголосив увесь план світотворіння; і в Його превічний план входило і втілення
Його Єдинородного Сина для спасіння людства, яке згрішило.
Власне,
необхідно було відтворити впале людство співстражданням, любов`ю, щоб не
порушити вільну волю людини; але треба було, щоб людина сама зі своєї волі
захотіла повернутися до Бога, та не з примусу чи з необхідності, бо в
такому випадку люди не могли б стати достойними дітьми Божими. А за превічною
радою Божою люди повинні стати подібними Йому Самому причасниками вічного
блаженного життя з Ним.
Так,
премудрий і благий Всемогутній Бог не погребував зійти на грішну землю,
прийняти на Себе нашу пошкоджену гріхом плоть, аби спасти нас і повернути до
райського блаженного вічного життя.
|