На
п`ятий "день" світу, за словом Божим, вода породила душу живу, тобто
у воді з`явились слимаки, комахи, плазуни та риба, а над землею, по тверді
небесній, полетіли птахи.
На
п`ятий день створені тварини, що живуть у воді, і пернаті у повітрі. "І
сказав Бог: нехай вода породить плазунів, душу живу; і птахів, що літають над
землею під небесною твердю. [І сталося так]. І створив Бог риб великих [...] І
побачив Бог, що це добре. І благословив їх Бог, кажучи: плодіться й
розмножуйтеся, і наповнюйте води в морях, і птахи нехай розмножуються на землі.
І був вечір, і був ранок: день п`ятий" (Бут. 1, 20–23).
Творче
веління Боже, звичайно, творить усіх тварин із стихій земних; але як раніше,
так і тут, навіть тут більше, ніж у попередніх випадках, Йому, а не стихіям
природним, притаманна утворювальна сила: адже з появою тварин у природу
вводиться нове, вище начало життя – з`являються істоти, які вільно рухаються.
Даруючи
новоствореним тваринам можливість розмножуватися, Бог дає їм здатність
відтворювати нові особини, кожну за родом своїм.
Детальніше
творчу дію п`ятого дня можна уявити собі так.
Небо
прикрашалося світилами, на землі розвивалися велетенські рослини, але не було
ще на землі живих істот, які могли б насолоджуватися дарами природи. Для їх
існування не було ще належних умов, бо повітря було насичене шкідливими
випаровуваннями, які могли сприяти лише рослинності. Атмосфера містила в собі
ще стільки побічних домішок, переважно вуглекислого газу, що це унеможливлювало
життя тварин. Потрібно було очистити атмосферу від шкідливих для життя речовин.
Це завдання виконала гігантська рослинність під впливом Сонця, яке засяяло на
четвертий день. Вуглекислий газ є одним з найсуттєвіших елементів рослинного
життя, і, оскільки ним було перенасичено атмосферу, то створена рослинність
почала швидко розвиватися, поглинаючи вуглекислий газ і очищаючи від нього
атмосферу. Найбільші кам`яновугільні поклади – не що інше, як той самий
атмосферний вуглекислий газ, перетворений рослинністю на тверде тіло. Так
відбулося очищення атмосфери, і, коли з`явилися умови для існування тваринного
життя, воно не забарилося постати в силу нового творчого акту.
"І
сказав Бог: нехай вода породить плазунів, душу живу; і птахів, що літають над
землею під небесною твердю". В силу цього Божественного повеління
відбувся новий творчий акт, не просто утворювальний, як у попередні дні, а в
повному розумінні творчий, яким був і перший акт творення первісної речовини, –
з нічого.
Тут
створювалася "душа жива", вводилося щось таке, чого не було до
того в первісній речовині. І дійсно, Мойсей тут удруге вживає дієслово "бара"
– творити з нічого. "І створив Бог риб великих і всяку живу душу
тварин, плазунів, яких породила вода, за їх родом, і всяких птахів крилатих за
родом їх".
Наукові дослідження пояснюють і доповнюють цю коротку розповідь. Спускаючись у глибини
земних нашарувань, палеонтологи досягають того шару, в якому вперше з`являється
"душа жива". Цей шар ґрунту – колиска тваринного життя, і в ньому
зустрічаються найпростіші тваринні організми.
Найдавніша
"душа жива", відома науці, – це так званий Еозоон канадський,
знайдений у найнижчих нашаруваннях так званого Лаврентійського періоду. Згодом
з`являються корали й інфузорії, а також ракоподібні організми різних видів, а
ще вище – велетенські плазуни та ящери. З них найбільш відомі іхтіозавр,
диплодок, тиранозавр, плезіозавр, птеродактиль тощо. Всі ці види вражають
своїми велетенськими розмірами.
"І
побачив Бог, що це добре. І благословив їх Бог, кажучи: плодіться й
розмножуйтеся, і наповнюйте води в морях, і птахи нехай розмножуються на землі.
І був вечір, і був ранок: день п`ятий".
|