Коли Бог
створив перших людей, то побачив, що дуже добрі вони є, що у створеній людині
немає ніяких суперечностей, тобто людина своєю любов`ю тягнулася до Бога.
Людина являла собою повну єдність духа, душі й тіла – єдине гармонійне ціле, а
саме: дух людини був спрямований до Бога, душа – сполучена або вільно
підпорядкована духові, а тілодуші; єдність мети, прагнення і волі. Людина була
святою, обоженою.
Воля
Божа полягає саме в тому, щоб людина вільно, тобто з любов`ю прагнула до Бога –
джерела вічного життя і щастя, і цим самим незмінно перебувала у єднанні з
Богом, у блаженстві вічного життя. Такими були спочатку Адам і Єва. Тому в них
був просвітлений розум і "знав Адам кожну тварину на ім`я",
тобто йому були відкриті фізичні закони світобудови і тваринного світу, які ми
тепер частково осягаємо й осягатимемо в майбутньому. Але гріхопадінням своїм
люди порушили в собі гармонію – єдність духу, душі й тіла, – і розладнали
своє єство. Не стало єдності мети, прагнення і волі.
Даремно
дехто намагається тлумачити гріхопадіння в прямому значенні, тобто що
гріхопадіння полягало у фізичному коханні між Адамом та Євою, забуваючи про те,
що Сам Господь їм заповідав: "Плодіться і розмножуйтеся..." Мойсей
чітко каже, що "Єва згрішила раніше одна, а не разом з чоловіком. Тому як
міг написати таке Мойсей, якби він написав переносне, як дехто намагається тут
відшукати це?" – говорить митрополит Філарет (Дроздов).
Суть
гріхопадіння полягала в тім, що праотці, піддавшись спокусі,
перестали сприймати заборонений плід як предмет заповіді Божої, а почали
розглядати його стосовно себе, своєї чуттєвості і свого серця, свого розуміння,
ухиляючись від єдності істини Божої; власні помисли, власні бажання, не зосереджені
у волі Божій, схиляли їх до похоті. Похіть, зачавши гріх, породжує дійсний гріх
(Див.: Як. 1, 14–15). Єва, спокушувана дияволом, побачила у забороненому дереві
не те, чим воно є, а те, що вона сама бажає, з відомих видів похоті
(Див.: 1 Ін 2, 16; Бут. 3, 6). Які ж похоті відкрились у душі Єви перед
куштуванням забороненого плоду?
"І
побачила жінка, що дерево гарне для їжі", тобто вона
припустила якийсь особливий, надзвичайно приємний смак у забороненому плоді, –
це похіть тіла. "І що воно приємне для очей", тобто
жінці заборонений плід здався кращим за усі плоди, – це похіть очей, чи
бажання насолоди. "І жадане, тому що дає знання", тобто жінці
забажалося пізнати те вище і божественне пізнання, яке обіцяв їй спокусник, –
це гординя житейська.
Перший
гріх
народжується в чуттєвості – прагненням до приємних відчуттів, до
розкошів, у серці – прагненням насолоджуватися безрозсудно, в розумі
– мріянням пихатого всезнайства, й, отже, проникає в усі сили єства
людського.
Розлад
єства людського і полягає у тому, що гріх відхилив або відірвав душу від духу,
і душа внаслідок цього відчула потяг до тіла, до плоті і почала спиратися на
нього, а тіло втратило цю піднесену силу душі і як таке, що створене з
"хаосу", відчуло потяг до чуттєвості, до "хаосу", до смерті.
Тому і результатами гріха є хвороби, руйнування і смерть. Розум людський
затьмарився, воля ослабла, почуття спотворилися, виникли протиріччя, і душа
людини втратила спрямованість до Бога.
Таким
чином, переступивши межу, покладену заповіддю Божою, людина відійшла своєю
душею від Бога, істинного всеосяжного зосередження і повноти, утворила для
себе оманливе зосередження в собі самій, замкнула себе в пітьмі
чуттєвості, в грубості матерії. Розум, воля і діяльність людини
відвернулися, відхилилися, відпали від Бога до тварі, від небесного до земного,
від невидимого до видимого (Див.: Бут. 3, 6). Улещена спокусником, людина,
будучи в честі, не розуміє, що вона зрівнялася з тваринами і уподібнюється
їм" (Пс. 48, 13).
Розлад людського єства первородним гріхом,
відірваність душі від духу в людині, яка і тепер має потяг до чуттєвості, до
похоті, ясно виражені у словах ап. Павла: "Добра, якого хочу, не роблю,
а зло, якого не хочу, роблю. Якщо ж роблю те, чого не хочу, вже не я роблю те,
а гріх, що живе в мені" (Рим. 7, 19–20). Людина постійно має в собі
"докори совісті", усвідомлюючи власну гріховність, злочинність.
Іншими словами: пошкоджене і розладнане гріхом єство власними силами, без
втручання чи допомоги Божої людині відновити неможливо. Тому стало
необхідним сходження, або пришестя, Самого Бога на землю, – втілення Сина
Божого (прийняття на Себе плоті) – для відтворення упалого і розтлінного
єства людського, для спасіння людини від загибелі та вічної смерті.
|