Раціоналісти
(люди, що визнають джерелом пізнання тільки один розум, заперечують будь-який
досвід і Божественне Одкровення), які не вірять в історичність біблійних
розповідей, ставляться до Йосифової історії, мов до легенди. Однак ця розповідь
не легенда, а дійсна історія, яка мала місце у стародавньому Єгипті. Автор цих
рядків з усією сміливістю підтверджує історичність даної події, бо вона,
виявляється, була записана самою природою і в дуже несподіваний спосіб. У
двадцятих роках ХХ століття автор досліджував залежність приросту деревини
дерев від різних природних чинників: від зрошення, опадів, клімату, пожеж,
шкідників, у зв`язку з роботами в цьому напрямку багатьох дослідників у Росії,
в Америці, у Швеції. Тоді ж було проведено обстеження деревинних залишків, які
збереглися в різноманітних палеонтологічних та археологічних колекціях. Нашу
увагу особливо привернули колекції дерев`яних предметів, які збереглися з часів
стародавнього Єгипту. Таких предметів у єгипетському відділі петербурзького
Ермітажу виявилось дуже багато. Всі вони дуже добре збереглися, що дозволяло
чітко встановити, яке дерево було використане і з якою метою.
Таким
чином, було з`ясовано, що частина речей була зроблена з дерев, які ростуть і
сьогодні в Абіссінії та в областях верхніх озер, звідки бере початок Голубий і
Білий Ніл. Звичайно в Єгипет їх привозили. Чимало ж речей, які знаходились у
колекції, виготовлено з дерев, які і дотепер ростуть у долині Нілу. З-поміж цих
видів теслярами стародавнього Єгипту найчастіше використовувалися два види:
нільська акація і сикомор. Шляхом вивчення будови деревини цих видів нам
вдалося встановити, що існує пряма залежність ширини деревних кілець від
повеней Нілу.
Як
відомо, від масштабів цих повеней залежить уся економіка Єгипту: коли повінь
велика, усе населення благоденствує, бо рослинність Нільської долини в такі
роки буяє особливо, на ланах збирають рясний врожай; в такі роки і дерева, що
ростуть на берегах Нілу, утворюють широкі кільця. В роки ж слабких повеней – у
країні неврожай і голод, а кільця дерев стають вузькими, бо вся рослинність потерпає
від нестачі вологи. Коли зв`язок між врожаями і шириною кілець дерев було
встановлено, я дійшов такого висновку: якщо біблійна розповідь передає подію в
історії Єгипту, що справді мала місце, то 7 років незвичайних врожаїв і 7 років
сильних неврожаїв мусили відбитися в кільцях дерев, що росли в той час на
берегах Єгипту.
Відомо,
що перебування євреїв у Єгипті припадає на час панування 13–18 династій. Були
зібрані і предмети з тієї епохи: скринька для збереження парфумів, зроблена з
нільської акації, саркофаг однієї з царівен, видовбаний з сикомора, та ряд
інших предметів. Я провів ретельне обстеження цих предметів, почавши зі
скриньки для пахощів. Вона невеличка, завдовжки 12 см, 7 см завширшки і 8 см заввишки. (У свій час
мною були зроблені точні виміри та зйомки, та вони зникли під час втечі з
СРСР.) Скриньку було виготовлено зі шматка нільської акації. Майстер розколов
його на дощечки і рослинною смолою склеїв з них скриньку. Тотожність малюнка
деревних шарів було видно на всіх стінках скриньки, причому цей малюнок вийшов
прецікавим: на всіх дощечках впадала у вічі наявність дуже широких і дуже
вузьких шарів. Це чергування йшло таким чином: спочатку йшла група з шести
незвичайно широких шарів; а за нею безпосередньо йшла група, яка складалася із
семи дуже вузьких шарів. (Послідовність шарів у часі може встановити кожен без
труднощів, якщо знайомий з будовою так званої весняної та осінньої деревини.)
Вище ми сказали, що ширина шарів дерев на берегах Нілу відповідає повеням і
пов`язаним з цим урожаєм. Таким чином, природа сама записала, що в час, який
припадає на епоху життя Йосифа у Єгипті, в цій країні кілька років збирався
дуже багатий врожай. В ці роки і дерева утворювали незвичайно широкі кільця.
Ось таких широких кілець, річних, зрозуміло, на скриньці, обстеженій нами,
виявилося шість. Та й перед цими кільця не були вузькими, так що помітних
розбіжностей з біблійною розповіддю про сім років достатку тут немає. Що ж до
наступних семи років неврожаю, будова деревини, обстеженої нами, свідчить з
неспростовною точністю.
Окрім
названої скриньки, я обстежив також названий вище саркофаг. Зберігся він дещо
гірше скриньки для пахощів, та все ж і на деревині сикомора, зі стовбура якого
був зроблений саркофаг, вдалося розгледіти подібну ж групу шарів, що неспростовно
підтверджують безсумнівність факту, який лежить в основі біблійної розповіді,
записаної на сторінках великої книги Природи.
Про
зроблене відкриття, в загальних рисах, я повідомив у лютому 1928 року. Однак
надрукувати не вдалося через цензуру в тодішнім безбожницькім СРСР.
Гадаю,
корисно прилучити до сказаного стосовно історії стародавнього Єгипту.
Згідно з
біблійною хронологією, продаж Йосифа братами у Єгипет, а потім і переселення
туди патріарха Якова мали місце за 18 століть до Різдва Христового. Деякі
історики встановлюють точну дату переселення Якова, а саме 1825 рік до н. е.
Цікаво, що за фараонів ХII династії, зокрема за Аменемхета III, який царював у
ті роки, мережу штучного зрошення було значно розширено і вдосконалено. Рівень
води в Нілі за фараонів XII династії позначався на скелях поблизу Семне, біля
2-го порогу. В знайденому тут написі, що відноситься до 14 року царювання
Аменемхета (тобто до 1835 року перед Р. Х.), відзначено максимальний рівень, що
перевищував на 7 метрів
рівень води, який спостерігається тепер.
Вочевидь,
спеціальні чиновники стежили за висотою підйому води у Нілі, бо державна влада
явно усвідомлювала, яке величезне значення для господарського життя країни мала
система штучного зрошення, дія якого цілком залежала від кількості води в Нілі.
Особливо
великі роботи в цей період проводились у Фаюмському оазисі. Тут знаходилося
велике водосховище, назване греками Мерідовим озером. Озеро з`єднувалося
каналом зі шлюзами, і ця система давала можливість регулювати зрошення дуже
великої площі Фаюмського оазису.
Залишається
додати до викладеного вище таке: якби була можливість дослідити багатющі
єгипетські колекції Британського і Каїрського музеїв, ми, безсумнівно, знайшли
б ще низку речей, що закарбували на собі події, описані в останніх розділах
книги Буття.
Протоієрей
М. Смирнов З газети "Наша страна", Буенос-Айрес, 1960 р.
|