Вербна неділя. Вербна неділя або Вхід Господній в
Єрусалим святкується за тиждень до Воскресіння Христового Пасхи. Ісус Христос
прибув у ту неділю в Єрусалим, щоб разом зі Своїми учнями відсвяткувати
Старозавітню Пасху, про що оповідає у св. Письмі євангеліст Матфій. Напередодні
цього дня Ісус Христос воскресив із гробу Свого друга Лазаря, який жив у
Віфанії, неподалік від Єрусалиму, який пролежав у гробі чотири дні і почав уже
розкладатися. Про це чудо заговорило все місто. Оскільки це проходило
напередодні Пасхи і в Єрусалимі зібралося безліч народу, то ввесь народ вийшов
назустріч Спасителеві, щоб самим побачити Того незвичайного Чудотворця. Ісусу
Христу підвели молодого осла, постелили на нього свої одежі і Він сів на нього.
Чому саме на осла, а не коня? Тому, що на Сході в’їхати в місто на ослиці, а не на коні – означало, що людина прийшла з миром.
Кінь вважався військовою одиницею і коли хто в’їжджав на коні – означало війну. Коли Ісус в’їздив до міста, люди з великою радістю зустрічали Його. Уздовж дороги, якою
Спаситель проходив, стояли маси людей, які, зустрічаючи Його, стелили одежу
свою, а інші зрізували віття з пальми і стелили дорогу і виголошували: «
Осанна!», що означає «спасіння». І тільки Він один знав, для чого насправді Він
прийшов у Єрусалим. Адже з цієї події почався відлік Його останніх земних днів.
Чому жителі Єрусалиму так урочисто зустрічали Ісуса? Вони були впевнені що
прийшов визволитель єврейського народу від римського поневолення. В той час
Юдея була в складі Римської імперії, і євреї чекали, що прийде хтось, що вижене
римлян із їхньої країни і стане царем незалежного Ізраїля. Тобто, грубо кажучи,
євреї просто помилилися, прийняли Ісус за іншого. Вони не знали, що Царство
Його – «не від світу цього». « Вхід Господній в Єрусалим, такий урочистий,
наповнений такої слави, одночасно увесь побудований на страшному непорозумінні – писав митрополит
Антоній Сурожський. – Жителі єрусалимські зустрічають Спасителя Христа з тріумфом
і радістю, тому що очікують, що Він звільнить Свій народ від політичного гніту;
і коли виявиться що Спаситель прийшов звільнити людей і увесь світ від гріха,
від неправди, від відсутності любові, від ненависті, тоді від Нього
відвернуться з гіркотою, розчарованістю, і ті, хто так урочисто Його
зустрічали, обернуться на ворогів. Адже багато з тих людей, котрі зустрічали
Христа біля єрусалимських воріт, через
кілька днів будуть кричати римському прокураторові Понтію Пілату: «Розіпни
Його!».
Свято Входу Господнього в Єрусалим ще
називають Вербною неділею. Оскільки пальми в нас не ростуть, замість їх гілок люди приносять в храми і освячують гілочки
верби, так як вона сама перша пробуджується від зимової сплячки, і тим самим
символізує і наше воскресіння. Вербу святять у суботу на всенічному бдінні.
Освячена верба має цілющу та очисну силу: відваром із неї лікуються та
вмиваються. У народній медицині її разом із цілющими травами використовують для
лікування головного болю, гарячки та пропасниці. Освячену вербу залишають за
образами, садять на городі для захисту двору.
|