Перша неділя посту. 24 березня
перша неділя св. Великого посту яка називається Торжество Православія. В
цей день Свята Церква молитовно згадує історичну подію восьмого століття нашої
християнської ери, коли отці сьомого Вселенського собору, після більше чим
столітнього періоду існування іконоборної єресі, торжественно постановили
шанувати святі ікони і віддавати їм належне поклоніння. Собор осудив і відкинув іконоборчу єресь і
визначив – ставити і покладати у св..
храмах, разом із зображенням Чесного і Животворчого Хреста Господнього, і святі
ікони, шанувати і віддавати , поклоніння,
підносячись розумом і серцем до Господа Бога, Божої Матері і святих, на них
зображених. Шануючи святі ікони, ми
не вважаємо їх богами або кумирами, вони для нас тільки зображення, образ Бога, або ангелів, святих. Слово «ікона» грецьке і означає «образ». Поклоняючись іконам і молячись перед ними, ми
молимось не матеріальній іконі ( тобто фарбі, дереву або металу), а тому, хто
на ній зображений. Всякий знає, наскільки легше звертатися думкою до Спасителя ,
коли бачиш пречистий Його лик, чи хрест Його. Святі ікони дані нам для
побожного спомину про справи Божі і святих Його, для побожного піднесення думок
наших до Бога і Його святих. Через це розпалюється наше серце любов’ю до нашого
Творця і Спасителя. Святі ікони є для нас тими ж священними книгами, тільки
написаними, замість літер, лицями і речами. Ще у Старому Завіті повеління
поставити у скинії ( тобто у пересувному єврейському храмі) золоті священні
зображення херувимів на кришці ковчега завіту. Господь сказав Мойсеєві: «зроби
їх на обох краях кришки… Там Я буду відкриватися тобі і говорити з тобою над
кришкою, між двома херувимами, які над ковчегом одкровення, про все,що Я буду
заповідати через тебе синам Ізраїлевим» (Вих.25,28,22)
. Господь повелів Мойсеєві також виткати зображення херувимів на запоні, яка
відокремлює святилище від Святого Святих, і на внутрішньому боці висонних
покривал ( з дорогої вовняної тканини), якими накривали не тільки верх, а й
боки скинії (Див: Вих.26, 1-37). У храмі Соломона були також скульптурні і
вишиті зображення херувимів на всіх стінах і на церковній запоні. (Див: 3 Цар. 6, 27-29, 2 Пар. 3, 7-14) .
І оновлені були херувими на кришці ковчега завіту (Див: 2 Пар. 3,10). Коли храм
був готовий, «слава Господня (у вигляді хмари) наповнила храм» (3 Цар.8,11). Зображення херувимів були
угодні Богу, і народ, дивлячись на них, молився і поклонявся. Зображень Господа
Бога у скинії і в храмі Соломона не було тому, що впродовж більшої частини
старозавітного життя люди не удостоєні були бачити Господа. Не було зображень
старозавітних праведників, бо тоді люди не були ще визволені й виправдані.(Див:
Рим. №, 9, 25; Мф. 11,11). Сам Господь Ісус Христос послав чудесне зображення
Свого Лику Едеському князеві Авгару: так званий нерукотворнний образ.
Помолившись перед нерукотворенним образом Христовим, Авгар зцілився від невиліковної
хвороби. Св. євангеліст Лука, лікар і живописець, писав і залишив, за переданнями,
після себе ікони Божої Матері. Багато святих ікон Господь прославив чудо
творінням. Зображувані на іконах тварини, навіть зображення диявола, не оскверняють
святих ікон, якщо це потрібно для наочного зображення історичних подій. Бо це
не оскверняють згадки про них Святе Писання. Не суперечить і другій заповіді і
шанування святих мощей. У святих мощах ми шануємо благодатну силу Божу, яка діє
через мощі святих. «і ваш дух, і душа, і
тіло у всій цілості нехай збережеться непорочно на пришестя Господа нашого
Ісуса Христа» (1 Фес.5. 23).
|