19 СІЧНЯ СВЯТЕ БОГОЯВЛЕННЯ. ХРЕЩЕННЯ ГОСПОДА БОГА І СПАСА НАШОГО ІСУСА ХРИСТА
Хрещення Господнє називають Богоявленням, бо в події Хрещення проявилося участь усіх трьох Осіб Пресвятої Трійці: Бога Отця, що відкривається в голосі, Бога Духа Святого у вигляді голуба, осяяного води, і Бога Сина, що приймає хрещення від Івана, і освячує води. Троїчну зміст свята виражено в тропарі Богоявлення і визначає триєдине дію Божества з граничною ясністю.
"Во Йордані хрестився Ти, Господи, Тройчеське явилося поклоніння: бо голос Отця свідчив Тобі, називаючи возлюбленим Сином, і Дух, у вигляді голубинім ці слова стверджував Явився ти Христе Боже, і світ просвітив, слава Тобі".
Хрещення, яким христив, було Водохрещем покаяння. Вода хрещення була очищенням, звільненням людини. Христос не мав потреби в такому Хрещенні, будучи чистий від початку, і лише через смирення прийняв хрещення від Івана, але, прийнявши на Себе Хрещення водою, Спаситель не освятився водами, в чому не було потреби, але освятив Собою водне єство і з ним весь світ . Хрещенням від Івана, дією граничного смирення Христового, відкрилося Його Божество, як Єдиного від Трійці, у всьому нерозлучного з Отцем і Святим Духом.
Хрещення є явище Христа народу, ісходження Його на служіння, новосотвореніе світу, смертельно розтлінного падінням. Хрещення є свято створення світу заново, подібно Різдву Христовому, і обидва ці свята нерозривно пов'язані один з одним. Свято Різдва в богослужбових текстах безперервно сполучається зі святом Богоявлення, і будовою служби, особливо вечірні, свято Богоявлення повторює майже повністю свято Різдва. У цьому тотожність свято Богоявлення не зменшується перед Різдвом, але в деяких стихирах оспівується як свято ще більш світлий, ніж Різдво.
І батьки IV-V століття, св. Амвросій Медіоланський, св. Іоанн Златоуст, св. Ієронім, відзначають зовсім особливу славу Богоявлення. "У народженні Своєму Син Божий з'явився миру приховану, але в Хрещенні Він з'явився зовсім" (св. Ієронім).
Хрещення сталося, коли Спасителеві було, за свідченням Євангелія, років яко трідесять, тобто приблизно збігається, або, вірніше, наближається, до дня Різдва. У цьому позначається внутрішній зв'язок священних подій, і в Церкві протягнуть як би золотий сувій, що з'єднує Різдво з Хрещенням. У Римської Церкви протягом часу між Різдвом і Хрещенням дещо більше, ніж у православній Церкві, але зв'язок обох свят залишається та ж. Вірменська Церква зберігає звичай святкувати Різдво Христове і Хрещення в один і той же день - 25 грудня.
Свято Богоявлення іменується святом посвяти, святом світла. У давнину в цей день приймали Хрещення оголошені при безлічі палаючих свічок. І не може бути інакше - де явище Боже, там і пренадлишок світла, тому що Бог є Світло. У цьому святі світ таємниче сотворяется заново, Бог стосується і очищає і животворить водне єство. Христос занурюється у води, щоб очистити і оживотворити їх, і освятити, і вбити гніздяться там зміїв. Дух Святий, в образі голуба, осіняє води подібно до того, як було при створенні світу, коли Дух Божий витав над водою. За поясненням св. Василя Великого, Дух Божий не тільки витав над водою, але як би повідомляв їй здатність зароджувати життя, робив воду живоносне, отепляющее її подібно до того, як квочка теплом своїм нищить до життя курчат. І тут Дух Святий повідомляє водам благодать і силу породжувати життя в Таїнстві Хрещення, бути водою, "стрибків в життя вічне".
Перетворювальної голуб, випущений Ноєм з ковчега і повернувся в нього з олійної гілкою в дзьобі, знаменує Духа Святого в Богоявленні над водами Йордану. Св. Іоанн Златоуст так виясняв образ голуба, який прийняв Дух Святий у Богоявленні: "Христос, приймаючи хрещення від руки Івана, прийшов виконати усю правду. Правдою називається виконання всіх заповідей. Так як виконувати правду повинні були всі люди, але ніхто з них не дотримав і не виконав її, то Христос, прийшовши, виконує цю правду. Отже, якщо покору Богу становить правду, а Бог послав Іоанна, щоб хрестити народ, то Христос виконав і це. Борг повинен був сплатити рід наш, але ми не сплатили, і нас, які підпали такий вини, обгорнула смерть. Христос, прийшовши і знайшовши нас одержимими, сплатив цей борг. "Мені, Владиці має, належить сплатити за хто не має", - каже Він. Така причина Його Хрещення. Тому Дух зійшов у вигляді голуба, де примирення з Богом, там і голуб. Так і до ковчегу Ноїв голуб приніс олійну гілку, знак людинолюбства Божого і припинення лиха, і тепер у вигляді голуба, а не в тілесному вигляді (це особливо потрібно помітити) сходить Дух, сповіщаючи всесвіту милість Божу".
Після звершення Божественної Літургії у свято Михайлівській церкві с. Зміївки відслужився молебень з чином Великого освячення води в церковному дворі, а потім священики і парафіяни пішли на ріку Дніпро, де також здійснили чин Великого освяченя води. Погода була сприятливою.