2 березня. Неділя сиропусна. Згадування Адамового
вигнання. Прощена неділя.
Сидів Адам навпроти раю і, ридаючи, оплакував свою
наготу: горе мені, лукавою спокусою вмовленому, обманеному і від слави
віддаленому! (стихира на Господи взиваю).
Сьогодні на порозі святого спасенного
великого Посту свята Церква згадує причину нашого гріхопадіння. Перші
люди Адам і Єва порушили Божу заповідь не їсти плодів від дерева пізнання добра
і зла і тим накликали гнів Божий не тільки на себе, а на увесь рід людський.
Гріх передавався з роду в рід, з покоління у покоління, як із зараженого
джерела тече заражена вода і отруює всіх так і гріх отруює людську природу і
людина не змогла звільнитися сама від гріха. Тому Творець взяв на Себе людську
природу, крім гріха, і Своїми муками , смертю і воскресінням переміг гріх.
Свята Церква нас закликає побороти гріх. Для цього вона пропонує різні способи:
піст, молитва, покаяння. Піст має видиму і невидиму сторони: видима – утримання
від скоромної їжі: молока, м’яса, яєць. Невидима –
посилення молитов, каяття у своїх гріхах, визнання своєї нікчемності,
примирення із своїми ближніми. Все це ми повинні робити повсякчас, але особливу
увагу повинні приділяти для спасіння своєї душі у дні посту, які Церква
установила перед особливими подіями в житті Церкви. Перед святом Різдва Христового, святом Петра
і Павла, Успіння Божої Матері і свята із
свят Воскресіння Господа і Спаса Ісуса Христа Пасхи Христової. Щоби
достойно зустріти ці свята, з чистою душею і серцем віддати належне шанування
цим подіям, які сталися на землі. Сам Ісус Христос зразу після Свого хрещення в
ріці Йордані пішов у пустиню і постив сорок днів і нам подав приклад як треба
робити щоб спасти свою душу.
Що таке є
піст? Піст є взагалі стримання, є достоїнство людини володіти собою, перемагати
зло в собі самому, перемагати свої недобрі звички та пристрасті. Піст є
обмеження нижчих потреб тіла, щоб віддавати більше уваги вищим прагненням душі
людської. Піст взагалі є високий, відданий Богу, настрій душі й рішуче
обмежування від усього того, що може цей настрій принизити, чи зіпсувати
спокусами життя та заходами князя світу цього – диявола. Коли Христос постив у
пустині , Він 40 днів нічого не їв. Коли ж Він на останку почув у Собі потребу
їжі, то сатана приступив до Нього зі
своїми спокусами і сказав: коли Ти Син Божий, скажи цим камінням в пустині, і
вони стануть хлібом. На це Христос сказав: не самим тільки хлібом житиме
чоловік, а всяким словом, що виходить із уст Божих (Мат. 4, 4), і відмовився
від їжі – задоволення тіла, щоб живити Себе словом Божим. Тілесний піст – рід
їжі має своє значення, як засіб виховання душі, але без відповідного душевного
настрою він є лише пуста форма, дієта і морального значення не має.
Неділя ще
називається «Прощеною» між іншим через
те, що монахи-пустельники, що жили звичайно разом, ввечері цієї неділі, в
останнє перед Великим постом, сходилися
і прощалися між собою, і зараз розходилися по пустині до Великодня, щоб на
самоті в суворому пості і молитві провести за прикладом Христа цю
Чотиридесятницю перед Великоднем. Одні брали з собою проскурку і половину її ще
приносили назад, інші трохи зернят пшениці, а ще інші взагалі нічого не брали і
живилися тим, що могли найти в пустині. Вони дійсно жили не хлібом, а Божим
словом і молитвою.
Сьогодні у
свято Архангело Михайлівській церкві, після вечірнього Богослужіння проводився
чин прощення. До парафіян звернувся настоятель парафії о. Олександр і сказав
про значення посту в житті християн і попросив у парафіян пробачення перед ким
він завинив чи чим кого скривдив, чи спокусив своєю поведінкою, чи не так
поступив як треба, чи якимось іншими гріхами. Також і парафіяни просили
прощення у о. Олександра і в один одного.
На першому
тижні святого Посту Богослужіння буде проводитися згідно церковного уставу, а
саме: протягом чотирьох днів ввечері читатиметься покаянний канон св.. Андрія
Критского, у середу і п’ятницю літургія
передосвячених Дарів, в суботу літургія Іоанна Золотоустого, у неділю - Василя
Великого.