19
серпня. Свято Преображення Господнього.
Зранку віруючі поспішали до храму з
кошиками, прикрашеними квітами та покритими вишиваними покривальцями. А у
кошиках – все, що вродила Херсонська земля: виноград, яблука, сливи, персики,
алича, груші. Особливо щедро вродив виноград. І люди несли до церкви, щоб
посвятити їх. Яке ж це свято, і для чого церковний дзвін скликав вірних до
церкви? А свято це називається Преображення
Господнє, або в народі називають
Спаса.
Щоб підтримати віру в учениках Своїх, коли
вони побачать, як Він страждає, Ісус
Христос показав їм Свою Божественну
славу. Незадовго до Своїх страждань Ісус
Христос взяв трьох Своїх учеників: Петра, Якова та Іоанна і з ними піднявся на
високу гору молитися (За давнім церковним
переданням, це була прекрасна гора Фагор, вкрита багатою рослинністю від
підніжжя до вершини). Поки Спаситель молився, ученики від утоми заснули.
Коли ж прокинулися, то побачили, що Ісус Христос преобразився: лице Його
засяяло, наче сонце, а одяг Його став білим, як світло. В цей час до Нього
з’явились, у славі небесній два пророки, Мойсей та Ілля, і розмовляли з Ним про
страждання і смерть, які Йому належало перетерпіти в Єрусалимі. Надзвичайна
радість наповнила тоді серця учеників. Коли ж вони побачили, Мойсей та Ілля
відходять від Ісуса Христа, Петро, не знаючи, що сказати, викликнув: «Господи!
Добре нам бути тут; коли хочеш, зробимо тут три намети: Тобі один, Мойсеєві
один і один Іллі». Раптом світла хмара осінила їх, і вони почули із хмари голос
(Бога Отця): «Цей є Син Мій улюблений, в
Якому Моє благовоління;Його слухайте!» Ученики зі страху попадали на землю.
Ісус Христос підійшов до них, доторкнувся до них і сказав: «Встаньте і не
бійтесь». Ученики встали і побачили Ісуса Христа у звичайному вигляді. Коли
вони спускалися з гори, Ісус Христос повелів нікому не розповідати про те, що бачили,
доки Він не воскресне із мертвих. Своїм Преображенням Спаситель показав нам,
яким стануть люди в майбутньому житті, в Царстві Небесному, як преобразиться
тоді весь наш земний світ.
Після Божественної Літургії о. Олександр
прочитав молитви на освячення плодів і освятив їх.
Звичай приносити плоди в належний час є
безсумнівно давній, і в християнській Церкві являється частиною як продовження
подібного звичаю старозавітної(Бут. 4. 2-4; Вих.29. 23; Чис. 15, 19-21 Втор.
14, 22), частиною як апостольської постанови (1 Кор.16. 27). Припис відносно
цього звичаю викладений у 3 апостольському правилі ( Карф. Соб. 46, YI, 28). До цього часу в
Греції та й у нас на Україні дозрівав хліб і, особливо на півдні виноград, -
приносяться для благословення, в знак подяки за отримання цих плодів для
харчування людини. Св. Іоанн Золотоустий навчає: «землероб отримує плоди від
землі не стільки за свої труди і старанність, скільки по благості Бога, що їх
вирощує». Більш спеціальне значення освячення плодів на свято Преображення
Господнього обумовлено по спільному розумінню Церкви, що в події Преображення
Господу благоугодно було показати той новий стан, в який вступило тіло людське в
воскресіння Господа і має вступити в загальне воскресіння всіх віруючих.
Оскільки вся природа постраждала за
людські гріхи, то разом же з ним вона
очікує і оновлення Божого. Звідси церковне благословення плодів запевняє людину
в цій надії.
|